Thursday, July 26, 2007

Stong in memory..

Assalamualaikum..

Atas permintaan rakan2 dan sahabat handai... aku tunaikan jugak laa permintaan derang yg nak sgt tgk gamba2 masa silam aku.. tak larat dah nak bg alasan kat member2 lama dulu.. so dlm blog aku ni .. aku nak masukkan laa semua serba sedikit kisah2 dr zaman muda mudi dulu.. sampai laa zaman aku bekeluarga.. start zaman sekaolah.. zaman kolej.. zaman jiwang.. zaman keje.. zaman kawen bla bla.. so aku mula laa sikit dgn kisah panjat gunung stong ni.. sbb buat masa ni gamba ni je yg aku jumpa.. :))

ok.. masa tu aku keje MMU lagi (skrg pon hahahaha).. zaman bojang.. Kak lung jiran aku tingkat bawah sekali umah dia.. ngan Izan housemate aku.. ajak pegi panjat gunung... gunung Stong kat Kelantan. aku ni mmg suka laa mende2 camtu.. macam tau tau je derang ni.. tp lama jugak laa aku tak panjat memanjat ni.. last sekali tingkatan 4.. 8 thn lepas.. risau gak laa stamina skrg tak sama dgn zaman sekolah... buat2 pulak gunung ni 2 kali ganda tinggi dia dr gunung yg aku panjat zaman sekolah dulu..gunung labu,kuala kangsar.. so aku setuju laa.. tambah setuju sbb derang kata semua FREE hahaha.. sbb ni under telekom.. so derang jemput laa jugak staff MMU ni.. tanpa exercise apa2 pon.. siap baju jaa. beg pon pinjam.. ye laa.. mana laa aku nak beli "beg pack hiking" tu bukan selalu panjat gunung pon... aku kalau nak compare lagi suka camping kat pantai ngan kaki2 gunung saja.. sbb panjat gunung ni letih.. tp mmg best laa... cuma letih dia takleh terima dek akal :))
So tanggal 21/2/2004 tak ingat ari apa dah :))... aku gerak laa pegi KL sentral.. sbb semua berkumpul kat situ.. dlm ati mak aihh ramai gak.. aku diam je laa sbb aku mmg tak kenal langsung derang ni kecuali kak lung ngan izan jerk.. pastu kul 10pm naik keretapi ke dabong, kelantan.. biasa laa mcm2 aktiviti laa derang.. nampak semua hepi2.. aku sengih2 je laa bila depa dok buat lawak.. pastu tertdo.. bila sedar dok dlm keretapi lagi tdo balik.. jaga dok dlm keretapi balik.. dlm ati kata.. bila laa nak sampai kata 8 jam je... sekali... 12 jam amik ko.. kul 10 pagi baru sampai Dabong.. rehat jap kat kedai makan tepi landasan tu pastu mula laa buat gerakan nak ke tebing sungai.. nak kena naik sampan pulak seberang sungai... nak ke kaki gunung laa ni.. aku ingat sampai terus buleh panjat gunung saja :)) hahahaha naik sampan kecik saja gayat jugak laa aku.. pastu dah sampai seberang sungai naik bas kilang pulak nak ke kaki gunung.. jauhh jugak upanya..

Sampai kat kaki gunung dok rehat dlm 5 menet.. pastu berkumpul baca doa2 sikit.. (ketua kumpulan aku).. sbb sebelum tu dah bahagi group masa kat KL sentral..pastu gerak laa.. mula2 dok panjat mmg dok gelak kuk kik kuk kik laa.. dah setangah jalan semua diam... paham2 je laa.. letihhhhhh...byk kali gak laa berenti rehat minum air .. pastu biasa laa sape laju potong laa.. so lama2 ramai yg terpisah.. tp main panjat saja laa.. pastu sampai laa tapak khemah..
Dipendekkan citer.. rehat2.. mandi manda kat sungai yg sejuk tuh.. cam mandi air ais jerk..makan.. tdo... Pepagi esok semua kene bangun.. nak pegi puncak kene cepat.. takut tak sempat patah balik ari malam.. so buat gerakan.. kali ni mmg agak mencabar laa gunung dia tak mcm aku panjat dulu.. kali ni track curam gila cam panjat dinding jaa. tali je laa jadi pembantu.. ni mmg stok kalau terlepas tali jatuh terus mati nih :p.. tawakal laa masa tu.. lama gak laa.. byk kali berenti gak minum air pastu kene bawak bekalan lagi.. sbb kat puncak gunung mmg takdak air.. sapa yg penah panjat gunung mmg tau laa.. sampai puncak lepak rehat2 ada yg makan.. aku siap tdo tggu semua sampai.. tangkap2 gamba.. pastu turun balik... puncak pon muat2 saja utk kami semua dok himpit saja.. nama pon puncak.. biasa laaa...
Turun balik sampai khemah.. dah nak malam.. makan2.. malam tu aktiviti pon aku tak join letih gila...tdo je pagi esok bangun kene pegi air terjun & telaga 7. semua kene pegi.. aku pegi tapi tak mandi sbb pagi..sejuk...macam2 aksi laa derang nih.. kuang lentang laa.. gaya bebas laa.. kuak lemas pon ada.. aku dok tgk saja.. pastu gerakan ke telaga 7 salah satu sejarah gunung ni laa.. mmg ada 7 lubang yg muat2 badan saja... so derang pilih satu sbb derang kata ada sesuatu dlm tu.. so pilih semua kena masuk dlm tu sorang2... lubang telaga tu mmg kecik muat2 badan aku je rasa..

TAPI. yg anehnya... "guide" tu kata.. mmg kecik tp sape masuk mesti muat... so try laa sorang amik yg gemok sikit suruh masuk mmg muat.. disebabkan aku tak mandi kat air terjun pastu derang pilih suruh aku masuk dulu dlm telaga tu... adehh.. terpaksa laaa.. seram gak aku.. derang pesan masuk buka mata tgk nampak apa... aku dah imagine macam2 dah kot2 nampak puteri kaa.. antu air kaa .. hahahaha.. so masuk laa telaga tu.. ni dok tahan nafas ni dlm air... kang bernafas dah jadi ikan pulak.. aku pon buat apa yg dipesan.. buka mata..tgk nampak apa.... mmg gelap gulita.. pastu aku buka mata.. aku nampak 1 cahaya.. cantik... mmg cantik.. cahaya bentuk cam bulat2 gitu....pastu aku bg isyarat suruh tarik aku naik.. tp rasanya tak sampai seminit pon aku dlm telaga tu :)) hahahaha... pastu semua masuk sorang2.. dah settle semua.. bentuk sebenar cahaya tu ialah "rama-rama". sorang je betul :p

Pastu balik khemah makan2 siap utk turun.. turun sehari jerk :p tp mase turun kaki aku dah menggeletar mcm nak krem.. tp boleh gerak lagi... sbb dok brek brek kot mase turun.. sampai je bawah...terus kejang kejap.. aku gosok2 pastu ok sib baikkk.. pastu mandi kat shower (toilet awam kat kaki gunung) pastu naik bas.. naik sampan.. naik keretapi balik KL.. sampai MMU .. sampai bilik.. mandi tdo...tak sedar2 diri.. pastu esok tu mmg cuti laa....:) tp mmg best pon kalau diingat balik....

Ni dia semua yg pegi ..dah nak balik dah..

No comments: